Jeanette Rådström

Redo att inspirera: Jeanette Rådström

Den 20-22 maj är det dags för Intranätverk 2014 i Göteborg. I den här artikelserien presenterar vi de talare som kommer att sprida sina visdomsord på konferensen och ger er en liten inblick i deras syn på intranät i dag och i framtiden.

Dagens profil: Jeanette Rådström

Fotbollsnörd, New York-fantast och hästtokig. Dessa är tre ord som beskriver Jeanette Rådström väldigt bra. När det gäller yrkeslivet är Jeanette, sedan sju år tillbaka, anställd på ÖrebroBostäder AB (ÖBO) där hon ansvarar för både intranätet och den externa webben. Ett inspirerande och utmanande jobb enligt henne själv.

Kan du berätta varför du började jobba med intranät?

Vi är en ganska liten enhet på vår kommunikationsavdelning och när jag anställdes var mina två kollegor väldigt fokuserade på den traditionella kommunikationen, det vill säga mycket print. Så det föll sig ganska naturligt att de digitala delarna hamnade på mig. Jag kom till ÖBO direkt efter mina studier inom media och kommunikation, och hade då ett naturligt digitalt fokus samtidigt som mitt intresse för webben var väldigt stort.

Vad skulle du säga är det roligaste med intranät?

Att man slår lite underifrån. Intranät är en ganska bortglömd produkt – det är inte så många som intresserar sig eller lägger fokus på det. Så jag känner att jag vill lyfta intranät så att det ska bli allas favorit.

Vilken är den främsta utmaningen i arbetet med intranät i dagsläget?

Jag tror att det är att få det prioriterat. Man lägger väldigt mycket krut på de externa delarna att bli så digitala och kundanpassade som möjligt. Men jag tror att en förutsättning för att kunna vara bra utåt är att först vara bra internt. Det gäller att få ledningen etc. att förstå vikten av att börja inifrån.

Finns det några specifika delar som du känner att man måste fokusera mer på?

En viktig sak är nog att kunna visa nyttan – att kunna visa på en tydlig ”return on investment”. Ledningen är alltid van vid att få kostnad respektive inkomst svart på vitt, vilket kan vara lite svårt när det gäller våra frågor. Men det finns ett sätt att kunna räkna hem det, i form av tid och hur mycket det underlättar för alla medarbetarna.

Kan du dela med dig av en framgångsfaktor i ditt arbete med intranät?

Det är framför allt transparensen. Att så tidigt som möjligt involvera så många som möjligt, och kanske särskilt de lite motsträviga typerna.

Hur ska man då göra för att få med alla på tåget?

I första hand krävs det kunskap om användarna. Man måste sätta sig in i användarna och deras behov för att kunna leverera någonting som de känner sig bekväma med.

Snart är det dags för Intranätverk 2014 där du är en av talarna – kan du berätta lite kort kring din presentation?

Jag har faktiskt haft lite svårt med att välja fokus. I och med att vi är en mindre organisation är det jag som håller i nästan alla digitala delar, och därför får presentationen nog bli lite bredare. En sak som jag kommer att ta upp är vikten av att göra det snyggt. Oftast prioriteras diverse funktioner och utseendet läggs åt sidan. Sedan tänkte jag också fokusera lite på det som är vårt mål med intranätet – dialog. Att kunna möjliggöra så att alla kan synas, höras och delta.

Om vi till sist blickar framåt lite – vad tror du kommer hända i intranätvärlden i framtiden?

Jag tror att man kommer att vilja likna den externa webbutvecklingen rätt så mycket där man pratar om att kunna komma till köp eller handling fort. Det ska inte vara en massa onödigt utan tydligt fokus på vad man ska göra, vilket ställer krav på att intranätet är mer individuellt anpassat. Sedan är jag övertygad om att det kommer att bli mer mobilt – att man ska kunna nå intranätet vart man än är. Också att man kanske går från dagens format till en plattform med stor möjlighet till interaktion som ligger i botten för alla olika system.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

f6a5d45c3e5f715d9e327efe728ccddb______