Ingo Johansson

Redo att inspirera: Ingvar Johansson

Den 20-22 maj är det dags för Intranätverk 2014 i Göteborg. I den här artikelserien presenterar vi de talare som kommer att sprida sina visdomsord på konferensen och ger er en liten inblick i deras syn på intranät i dag och i framtiden.

Dagens profil: Ingvar Johansson

Ingvar Johansson har jobbtiteln web consultant och arbetar hos NNE Pharmaplan norr om Köpenhamn. Hans jobb spänner över flera varierande arbetsuppgifter med en hel del fokus på just intranät. På fritiden ägnar Ingvar mycket tid åt rullskridskoåkning och helgen innan Intranätverk är det dags för honom att ta sig an Göteborgsvarvet för fjärde gången. Och om inte det vore nog kan Ingvar, ofta kallad Ingo, skryta med att ha fått en hel bensinstationskedja uppkallad efter sig…

Hur kommer det sig att du började arbeta med intranät?

Vid 1996/97 gick jag en utbildning som ”Internetspecialist”. Jag kontaktade då NNE, som det hette på den tiden, och frågade om jag kunde göra mitt examensprojekt hos dem. Under min tid där fick jag lov att skapa en projektwebsite som en del i ett stort projekt för medicinalfirman Novo Nordisk i Hillerød. Efter det fick jag jobb på NNE:s grafiska avdelning, som var den som ansvarade för intranätets funktion och utseende. Några år senare flyttade jag och själva ansvaret för intranätet till IT-avdelningen, och där sitter jag fortfarande.

Vad skulle du säga är det mest intressanta med intranät?

Om jag börjar med webben som media så går utvecklingen i en väldigt hög fart, vilket sällan gör det tråkigt utan bara svårt att följa med i. På vårt företag är vi cirka 2000 medarbetare på ungefär 25 platser globalt. Därför är det väldigt intressant och spännande att försöka hjälpa kollegorna att lösa sina uppgifter, hitta information och kommunicera med varandra på ett bra sätt. Helt enkelt att underlätta deras vardag.

Vilken skulle du säga är den främsta utmaningen i arbetet med intranät i dagsläget?

Det tror jag kan vara att antalet mediekanaler/plattformar har ökat så kraftigt. Inte bara på intranätet med nyheter, sociala nätverk, forum etc. utan också att mobila enheter som tablets och smartphones har tillkommit. I dag ska applikationer fungera på många fler browsers och styrsystem, och alla ska ha snabb tillgång till innehållet.

Kan du dela med dig av några framgångsfaktorer i ditt arbete med intranät?

Det beror lite på hur man definierar intranätet – vad som ingår i form av applikationer, verktyg, kommunikationskanaler etc. Låt oss säga att vårt ”klassiska” intranät består av två huvuddelar: ett lite mer klassiskt content-management-system där redaktörer lägger upp information, bilder och länkar till dokument med mera. Den andra delen är det sociala intranätet som bjuder in till dialog mellan medarbetarna genom exempelvis bloggar och diskussionsforum. På CMS-delen är saker som ”information owners” (ansvariga ägare till de respektive sidorna), redaktörsmöten och automatisk stängning av inaktiva sidor viktiga saker. När det gäller det sociala beror en hel del på själva kulturen hos medarbetarna. Vid lanseringen av vårt intranät använde vi oss av ”Frontrunners” som samtidigt som de testade systemet skrev blogginlägg, upprättade grupper etc, vilket gjorde att det redan fanns innehåll när intranätet öppnades. Något som jag också tycker är viktigt är ”Executive voice” där olika ledare skriver egna inlägg och kommenterar andras. Genom att de avsätter tid och är synliga finns chansen att fler gör det, och det är något som vi fortfarande kämpar med. Till sist vill jag också lyfta fram så kallade ”user guides” på hur man använder olika funktioner. Dessa hjälptexter ska helst finnas precis där man har användning för det, annars är risken stor att ingen läser dem.

Nu är det snart dags för Intranätverk 2014 – vilka förväntningar har du?

Jag ska hålla ett föredrag om vårt nya introduktionsprogram, Navigate, som riktar sig till nya medarbetare. Det ska bli intressant att se reaktionen på det och höra vad andra tycker. Har vi gjort något spännande och annorlunda jämfört med andra företag?

Om vi till sist kikar lite framåt i tiden – vilka trender ser du inom framtidens intranät?

I första hand mobil tillgång – everywhere, anytime – och mycket kring det här med ”cloud-lösningar”. Sedan tror jag också att vi dras mer åt den digitala arbetsplatsen där verktyg och information är samlat i mer eller mindre en enhet. Till sist ser jag även en ökning av så kallad social media där konversationen och dialogen spelar en större roll.

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

5db5b2fb3f82198f70636e974bdf4d7f<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<