Redo att inspirera: Cecilia Cederstrand & Camilla Wågström

Den 20-22 maj är det dags för Intranätverk 2014 i Göteborg. I den här artikelserien presenterar vi de talare som kommer att sprida sina visdomsord på konferensen och ger er en liten inblick i deras syn på intranät i dag och i framtiden.

Dagens profiler: Cecilia Cederstrand & Camilla Wågström

Cecilia Cederstrand arbetar som kommunikatör/webbredaktör på Praktikertjänst där hon främst fokuserar på intranätet och de sociala kanalerna. Vid sin sida har hon kollegan Camilla Wågström som även hon är kommunikatör/webbredaktör. Camilla var delaktig i projektet med att ta fram Praktikertjänsts intranät som lanserades 2010. I dag arbetar hon med en rad olika projekt och är redaktör för Praktikertjänsts personaltidning.

Hur kommer det sig att ni började arbeta med intranät?

Camilla: För min del var det lite av en slump. När jag började på mitt förra jobb lanserades ett nytt intranät och en av mina arbetsuppgifter blev att jobba redaktionellt med det. När jag sedan började på Praktikertjänst var det mycket fokus på intranätet. Sedan tycker jag att internkommunikation är väldigt spännande, och intranätet är ju en viktig del i det.

Cecilia: Det var lite på ett bananskal egentligen. Jag var relativt nyexaminerad när jag började på Praktikertjänst, och hade inte alls arbetat så mycket med intranät tidigare. Men eftersom intranätet är den primära informationskanalen inom Praktikertjänst så föll det sig ganska naturligt kan man säga. Och precis som Camilla så tycker jag att detta är ett väldigt roligt och utmanande jobb.

Vad är det roligaste/mest intressanta med intranät?

Camilla: Kombinationen av intranätet som arbetsverktyg och informationskanal. Användarvänlighet är också intressant!

Cecilia: Potentialen, att man kan göra så mycket med ett intranät. Det finns alltid saker som kan utvecklas och göras bättre, vilket är väldigt motiverande.

Kan ni dela med er av en framgångsfaktor i ert arbete med intranät?

Camilla: Att försöka hitta det som gör intranätet verksamhetskritiskt så att medarbetarna behöver gå in.

Hur ska man åstadkomma det – finns det någonting specifikt som man bör trycka extra på?

Cecilia: Vi kommer att prata en del om det i vår presentation. Just att hitta det som medarbetarna måste göra och integrera det i intranätet på något sätt.

Finns det något i ert arbete med intranät som ni har dragit särskild stor lärdom av?

Camilla: Vi jobbar mycket med att förbättra sökfunktionen. Även om vi har en bra sökfunktion i dag så måste den hela tiden trimmas för att vara på topp. Så att lägga tid på att rensa och förbättra sökmotorn är jätteviktigt.

Kan ni berätta lite om er presentation på Intranätverk 2014?

Cecilia: Vi kommer att lägga vikt vid det som gjorde vårt intranät till en vinnare förra året. Ta upp styrkorna men även våra utvecklingspunkter. Ingenting är ju perfekt och det gäller att hänga med i utvecklingen.

Priset som ni fick för bästa intranät – kan ni berätta lite om det?

Camilla: Tävlingen heter ”Sveriges bästa intranät” och anordnas av RIM (Redaktörer Interna Medier). Intranät i tävlingen belönas för ett bra och ändamålsenligt redaktionellt innehåll samt skapa nytta i organisationen. I juryn satt Kicki Strandh, Fredrik Wackå och fjolårets vinnare.

Hur kändes det att vinna ett sådant prestigefyllt pris?

Camilla: Det är såklart jätteroligt! Vi har utvecklat och kommer att utveckla intranätet kontinuerligt och priset är en bekräftelse på att vi har gjort rätt och att vi är på rätt väg.

Till sist – vilka förväntningar har ni på Intranätverk 2014?

Cecilia: Jag tycker att det ska bli kul att få höra vad andra har gjort och kanske framför allt få chansen att prata med människor som har samma intresse. Utbyta erfarenheter och få inspiration som gör att man utvecklas. Sedan tycker jag också att det är intressant med jämställdhetstänket kring konferensen och även det internationella perspektivet.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ee56292f6592034784edd8dcfcfce02bdddddddddddddddddd